onsdag 8 februari 2012

Känslornas tjej

Var nere en sväng hos Olivia & Lise idag, har inte sett dem på ett tag på grund av att det alltid kommit saker emellan. Underbart att se lilla skruttan igen & Lise.

Lise är Alfreds kusins flickvän, jag är så glad att jag träffat henne. Vi har så mycket mer gemensamt än jag kunnat ana. Ibland träffar man människor som förstår en på ett annat plan än vad många andra gör. Lise är sådan, jag vågar nog påstå att jag aldrig haft en vän som förstår mig på det sättet hon gör. Visst har alla mina vänner alltid ställt upp & försökt förstå efter bästa förmåga men det är något lättsamt över när man träffar någon som man känner verkligen förstår vad det är man pratar om. Någon som inte bara hör vad jag säger i ord utan också förstår känslan av det man beskriver.

Nu blev detta väldigt djupt som det alltid har en tendens att bli då jag tycker mycket om eller tycker mycket illa om något. Det jag ville säga med detta var att jag har hittat en toppentjej till vän.

 Jag är en känslornas tjej och kommer alltid vara. Det är faktiskt något jag på senare år är mycket stolt över. För i mitt tycke finns det inget så svårt som ständigt jämna människor om ni förstår vad jag menar då. De där som när du säger ett skämt drar lite lätt på smilbanden - men inte mer för guds skull. De där som när du diskuterar något alltid håller med- till och med den där skiiiitfula bilen som du på skämt sa var snygg, nickades med, superläcker bil. Eller som aldrig någonsin blir arga på eller för  n.å.g.o.n.t.i.n.g. (Hur klarar man det & varför?) Är jag glad är jag sprudlande glad, är jag riktigt arg vill ni inte vara i närheten. När vi tillåter oss att känna alla känslor blir vi mer levande, inte sant? För mig är det extremt viktigt med rätt & fel. Allt kan inte alltid vara rättvist, hur skulle världen se ut då? Ingenting hade fungerat om allt alltid skulle vara rättvist. Och vad är egentligen rätt & fel? Och vem bestämmer det? Nej, det är inte lätt det där & ingen av oss sitter på facit MEN att sätta foten i backen när något känns orätt eller inte känns bra är viktigt. Det borde det vara för alla. Sedan skall man vara lika ödmjuk inför svaret man får, vara lyhörd inför andra synsett & synvinklar. Men man skall aldrig, aldrig låta någon tuta & köra om man inte känner för att åka med. Lova mig att Ni inte gör det kompisar!

Nog med visdom från fröken Andersson ikväll. Jag kan bli väl djup & babbla på om saker som dessa i all evighet för att jag tycker det är viktigt men risken finns att ni somnar efter några rader till så nu får det räcka.





Kram/J

5 kommentarer:

  1. Man skall ha hummör som du säger, det är bra för själen att skratta så att tårarna sprutar även att vara lika ledsen ibland och arg! (det sista kanske inte är så kul för de närstående dock ;))

    Ha det bra och ta hand om vrandra dä hemma :)

    SvaraRadera
  2. Desamma till dig Petra, inte långt kvar nu :) Lycka till med allt.! Kram J

    SvaraRadera
  3. Du borde bli en coatch!! Kram J

    SvaraRadera